Strona główna
O wydawnictwie
Partnerzy
Kontakt
Sklep



Polonistyczne peregrynacje. Arkusze maturalne z języka polskiego

Autorzy: Fiałkowska Katarzyna Anna Kup
teraz
ISBN: 83-89563-13-4
Wydawnictwo: TUTOR
Cena: 15.90 PLN
Format książki: B5
Oprawa książki: miękka
Ilość stron: 179
Rok wydania: 2004
Dostępność: Wysoka
Opis książki
Obejrzyj książkę


Książka jest zbiorem materiałów pomocniczych mających na celu przygotowanie maturzystów do części pisemnej egzaminu zewnętrznego z języka polskiego przeprowadzonego zgodnie z zasadami nowej matury, obowiązującymi od 2005 roku. Teksty do poziomu podstawowego (arkusz I) zostały wybrane z uwzględnieniem podstawy programowej. W poziomie rozszerzonym (arkusz II) znalazły się utwory wykraczające poza podstawę, których również można się spodziewać na egzaminie maturalnym.


Spis treści

Wstęp

Poziom podstawowy

Przykład 1. Poziom podstawowy (arkusz I)

Żegnajcie wyspy!, Czesław Miłosz
Obraz króla i szlachcica w satyrze Do króla - dokonaj interpretacji wiersza I. Krasickiego
Śmierć a los żyjących - interpretacja wiersza Kot w pustym mieszkaniu Wisławy Szymborskiej
Modele odpowiedzi i schematy oceniania

Przykład 2. Poziom podstawowy (arkusz I)
Śmierć bez pogrzebu, Igor T. Miecik
Modlitwa tułacza - rozwiń temat na podstawie wierszy Moja piosnka (II) C.K. Norwida i Hymn (Smutno mi, Boże) J. Słowackiego
Dwa sposoby literackiego kreowania heroizmu - interpretacja porównawcza fragmentów Nad Niemnem E. Orzeszkowej
Modele odpowiedzi i schematy oceniania

Przykład 3. Poziom podstawowy (arkusz I)
Olimpijskie zabawy, Czesław Miłosz
Obywatelska i patriotyczna refleksja w wierszach W. Potockiego - rozwiń temat w oparciu o utwory Nierządem Polska stoi oraz Pospolite ruszenie
Obraz wsi i jej mieszkańców w literaturze - analiza i interpretacja porównawcza fragmentów Chłopów W. Reymonta i Ferdydurke W. Gombrowicza
Modele odpowiedzi i schematy oceniania

Przykład 4. Poziom podstawowy (arkusz I)
Taneczny implant, M. Łukaszewicz
Odwołując się do wybranych fragmentów Potopu i znajomości całego dzieła oraz kreacji Kmicica i Radziwiłła, wyjaśnij istotę manipulacji językowej
Uniwersalność poezji - rozwiń temat dokonując interpretacji i analizy wiersza J. Tuwima Rzecz Czarnoleska
Modele odpowiedzi i schematy oceniania

Przykład 5. Poziom podstawowy (arkusz I)
Rzymski profil, Z. Pietrasik
Motyw danse macabre w średniowieczu i współcześnie - porównaj kreacje śmierci zawarte w Rozmowie Mistrza Polikarpa ze śmiercią oraz w Wywiadzie M. Białoszewskiego
O różnych sposobach umierania w czasach nieheroicznych - rozwiń temat w oparciu o fragmenty Zdążyć przed Panem Bogiem H. Krall
Modele odpowiedzi i schematy oceniania

Przykład 6. Poziom podstawowy (arkusz I)
Dwie nogi i koniec, K. Janowska
Dwa sposoby prezentacji tytułowej bohaterki - rozwiń temat w oparciu o wybrane fragmenty Pożegnania z Marią T. Borowskiego
Słów kilka o poecie - dokonaj interpretacji porównawczej wierszy T. Różewicza Kto jest poetą oraz Przyszli żeby zobaczyć poetę
Modele odpowiedzi i schematy oceniania


Poziom rozszerzony

Przykład 1. Poziom rozszerzony (arkusz II)

Analiza i interpretacja wiersza Wisławy Szymborskiej Przy winie
Patriotyzm w obliczu wojny - przedstaw tę postawę, wykorzystując fragment powieści Henryka Sienkiewicza Ogniem i mieczem
Modele odpowiedzi i schematy oceniania

Przykład 2. Poziom rozszerzony (arkusz II)
Analiza i interpretacja porównawcza Trenu X Jana Kochanowskiego i wiersza Urszula Kochanowska Bolesława Leśmiana
Człowiek pod władzą despotyzmu. Przedstaw problem, wykorzystując opowiadanie Antoniego Czechowa Kameleon
Modele odpowiedzi i schematy oceniania

Przykład 3. Poziom rozszerzony (arkusz II)
Analiza i interpretacja wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Serwus, madonna
Wartość pieniędzy. Zrealizuj zagadnienie, wykorzystując fragmenty powieści Stefana Żeromskiego Wierna rzeka
Modele odpowiedzi i schematy oceniania

Przykład 4. Poziom rozszerzony (arkusz II)
Analiza i interpretacja wiersza S. Grochowiaka Modlitwa
Społeczne podziały. Zrealizuj temat, wykorzystując fragment powieści Honoriusza Balzaca Ojciec Goriot
Modele odpowiedzi i schematy oceniania

Przykład 5. Poziom rozszerzony (arkusz II)
Analiza i interpretacja wiersza E. Stachury Wędrówką życie jest człowieka
Rola sztuki i artysty. Porównaj poglądy Stanisława Przybyszewskiego zawarte we fragmentach Confiteora i ks. Józefa Tischnera w eseju Sztuka
Modele odpowiedzi i schematy oceniania

Przykład 6. Poziom rozszerzony (arkusz II)
Analiza i interpretacja wiersza Adama Asnyka Do młodych
Od marmuru do dzieła sztuki. Na podstawie fragmentów powieści Irvinga Stone Udręka i ekstaza przedstaw etapy twórczego myślenia o rzeźbie
Modele odpowiedzi i schematy oceniania

Bibliografia


Pod tym adresem http://pl.scribd.com/tutor2013 opublikowany jest fragment książki. Zapraszamy do zapoznania się z zawartością.


Oficyna Wydawnicza TUTOR